Peru: Nie do wiary

Niesamowitości w tym Peru. Zapytałam przewodnika Jesusa czy praktykuje się tutaj rytuał oczyszczenia. Kraj laicki, w większości katolicki, ale jednak jest to teren Andów, a zatem spodziewm się pewnych szmańskich rytuałów. Po ekwadorskim rytuale oczyszczenia, czego mam się spodziewać tutaj. A pamietam jak na granicy Boliwii i Peru na targu oglądałam stragan z przedmiotami w sam raz do kociołka czarownicy. A zatem mój osobisty Jesus opowiedział mi jak to jego matka na jednej z wnuczek dokonywała oczyszczenia z złej energii 4-latki. Wzięła 3 jaja i robiła nimi znaki krzyża na całym ciele dziecka. Potem wszystkie 3 wbiła do 3 szklanek z wodą. W pierwszej jajko ułożyło się w jakieś monstrum, w drugiej też nie było całkiem normalne, ale 3 było ok. Od tamtej pory mała spała grzecznie i kłopoty się skończyły. Dopytałam zatem o te płody lam. Tutejsza kultura mówi o zasadzie wzajemności. Jeśli Pachamama nam daje obfitość jedzenia, to i my musimy się jej odwdzięczyć. Zatem daje się jej liście koki, kukurydzę, ziemniaki. Dawniej także srebro i złoto: zamiast tego dziś składa się płatki złota albo pieniądze. A co zrobić, żeby był urodzaj lam i alpak, które rodzą się w sumie teraz: koniec stycznia - początek lutego? Należy złożyć Ziemi ofiarę z zwierzęcia. Ale to są koszta! Zamiast tego można więc ofiarować... martwy płód. Ale dokonują tego ludzie sami czy muszą mieć pośrednika - szamana czy coś? I tak, i tak. Otóż są szamani 3 rodzajów: 2 niżsi mają wiedzę od rodziców, ale najwyżsi od samych duchów i ci są najskuteczniejsi. Zatem jest wielu, którzy pracują jako curandero (zielarz), potrafią oczyszczać z złych mocy, są też tacy, co mogą rzucić zły urok. Ja tymczasem cieszę oczy obfitością lam i alpak. Jadę do Puno górami przez mgły, deszcze i podmuchy, ale za to te widokówki są tak odprężające, że mogę tylko wszystkim zmęczonym bajzlem u nas życzyć takiego wypoczynku pośród surowych górskich krajobrazów.

Ekwadorski rytuał oczyszczenia u curandero

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Brazylia: Karnawał w Salwadorze

Brazylia: Ale kolory!

Peru: Chwała na wysokościach, Jesus naszym przewodnikiem